Fascinerande snabbt visar det sig. En ordinär turbo på en vanlig personbil snurrar upp i sådär 20 000 rpm (varv per minut) redan på tomgång och kommer utan problem upp i 100 000 till 200 000 rpm vid normal körning. Periferihastigheten kan vara upp till ca 540 m/s vilket motsvarar inte mindre än 1 944 km/h.

Det som är fascinerande när det fungerar blir lätt ett elände när något går snett. I samband med turbohaverier hör vi ibland kommentarer som;
– Ja, jo, jag förstår att oljetrycket for men det var ju bara ett par minuter, det ska den väl tåla?!
Nja… Om man tänker sig att ett avbrott i oljetillförseln sker under maximal belastning och turbon då roterar med 180 000 rpm så hinner den på en sekund rotera 3000 varv. Man har kanske samtidigt en avgastemperatur på, om vi har tur, 800 grader C på turbinsidan, om vi har otur kanske 1000 grader. Då kan man lätt förstå att det är snabba förlopp, ett haveri i det läget tar delar av en sekund.

 

Share This