Bilen går bra men blåryker, det läcker olja genom turbon och ut med avgaserna. Skulle det gälla människor skulle vi kalla det en folksjukdom. Vi ser det på alla typer av turboaggregat, alla bilmärken och faktiskt både på äldre och nyare bilar.

Vad beror det på?

Oljan har flera funktioner i turbon. Den pumpas in med tryck för att smörja, kyla och stabilisera roterande delar. När den har gjort sitt jobb ska den rinna undan lika snabbt och enkelt som den kom in. Finns det ett problem här som en restriktion i returledningen eller avlagringar i vevhusventilationen som skapar mottryck så kommer oljan att leta sig andra vägar istället. Den tar sig förbi turbons tätningar, följer med avgaserna och orsakar blårök eller trycks ut mot insugssidan.

Varför är det viktigt att åtgärda?

Man kanske kan leva med att bilen blåryker och drar olja. Värre är att oljan faktiskt orsakar skador. Turbon är en het miljö. Oljan förkoksas och blir hård. Den orsakar slitage och på sikt turbohaveri.

Vad kan jag göra?

Skickar du in turbon för renovering så får du alltid en felanalys på köpet. Står det en varning för oljeläckage så se till att reda ut problemet direkt vid montering av turbon.
Har du problem med oljeläckage men tycker att bilen går bra i övrigt så börja med att kontrollera att oljan kan flöda undan fritt. Kontrollera returledningen. Ta isär och rengör vevhusventilationen. Tänk också på att en turbo som läckt olja under en längre tid mycket väl kan ha skador av koksbildning, då är det bra att byta eller renovera turbon.

 

Share This