VNT-turbo

VNT står för Variable Nozzle Turbine. Det är den patenterade tekniken från världens största turbotillverkare Garrett som gör det möjligt att reglera varvtalet på turbinaxeln och därmed laddtrycket. Andra turbotillverkare har liknande system.
Tekniken ger möjlighet att steglöst ändra storlek på turbindelen genom att variera genomloppsarean och anfallsvinkeln på avgasströmmen gentemot turbinhjulet. Man kan då möta de krav som ställs i en modern motor och motortillverkaren kan med hjälp av motorstyrsystemet ställa turbon i önskat läge vid varje tillfälle för att nå de mål man har med avseende på emissioner, körbarhet och prestanda.

Garrett, marknadsför hårt sin åsikt att VNT-aggregat inte bör renoveras.
Utan rätt kompetens och utrustning håller vi med. En dåligt utförd renovering riskerar att orsaka konflikter i motorstyrsystemet med felkoder som följd. Problemet ligger i att korrekt kunna justera grundflödet, Minimum Vane Opening. Marknaden erbjuder ingen färdig lösning för detta.

Vi på TurboTech har lång erfarenhet av motorutveckling och vi utvecklas i paritet med turboteknologin. Vi har därför själva tagit fram en Vane Flow Rig, en typ av flödesbänk, som sedan några år tillbaka är en grundpelare i vår renoveringsverksamhet. Alla TurboTech turbo med VNT eller VNT-liknande teknik grundflödesjusteras i vår avancerade Vane Flow Rig. Det gör att vi även här kan erbjuda renoverade turbo i nyskick och med garanterat optimal prestanda.

Order/Kundservice: 0670 - 120 00

Öppettider: mån-tor 7.00-16.30, fre 7.00-15.00

Skicka e-post

Du kan även fylla i formuläret så kontaktar vi dig inom kort

11 + 15 =

Share This