Gör det något att turbon viner eller är det kanske normalt? Och ska man räkna med lite oljeläckage eller är det början till slutet?
Vi får många frågor om felsökning och när det är dags att byta eller renovera turbon. Här reder vi ut vilka problem du bör se upp med.

Ibland är olyckan framme och det händer saker snabbt eller utan förvarning, det kan vi inte göra så mycket åt. Däremot finns det vissa tecken som du verkligen bör reagera på. Vi sammanfattar dem i ljud, läckage och prestanda/reglerproblem.

  • Ett nytt ljud som kommer från turbon, beskrivs vanligtvis som vinande, tyder på en skada eller obalans. Det kan vara mer eller mindre allvarligt och det är omöjligt att säga hur länge turbon håller. Det vi kan säga är att det inte kommer att bli bättre.
  • Ett oljeläckage kopplat till turbon som orsakar blårök och/eller oljesöl i slangar och motorrum kan ju tyckas rätt oskyldigt men är en vanlig orsak till turbohaveri. Olja som blir kvar där den inte ska vara koksar i den heta turbon och sliter hårt på rörliga delar. Oavsett om orsaken är turbon eller en restriktion utanför turbon bör problemet åtgärdas.
  • Bilen är kraftlös, det är svårt att accelerera och kanske tänds lampor som varnar för motorfel. Det går, har vi förstått, att hanka sig fram med problemen en längre tid men det är inte att rekommendera. Här kan felorsakerna vara många, ofta är turbon en del av problemet.

Sammanfattningsvis är det bra att vara lyhörd på symptom och åtgärda problemen i tid, de sparar både pengar och besvär.